Met de opkomst van AI-technologieën zoals chatbots en voice-assistenten, worden er steeds meer vragen gesteld over de toekomst van SEO. Wat betekent het voor linkbuilding? Kun je nog steeds links gebruiken om je website hoger te laten ranken? In dit blogartikel gaan we dieper in op de toekomst van linkbuilding binnen SEO, inclusief de geschiedenis van linkbuilding tot nu, voorbeelden van erg succesvolle linkbuilding tactieken en een visie op AI-content.
Geschiedenis van linkbuilding tot nu
Linkbuilding is al vanaf het begin van het World Wide Web een belangrijk onderdeel van SEO. Met linkbuilding kunnen marketeers backlinks verzamelen naar hun website, waardoor hun website hoger gaat ranken in zoekmachines. In het verleden werd linkbuilding gedaan door webmasters handmatig links te verzamelen en te plaatsen op andere websites. Hoewel dit technisch inzicht vereiste, was het niet altijd effectief en werd het later zelfs schadelijk toen Google met zijn innovatieve aanpak een slimme zoekmachine neerzette. Tegenwoordig kunnen marketeers gebruik maken van linkbuilding-software om ze te helpen bij het verzamelen en plaatsen van links, waardoor hun linkbuilding-inspanningen een stuk effectiever en productiever worden.
Voorbeelden van erg succesvolle linkbuilding tactieken
Er zijn veel verschillende linkbuilding-strategieën die je als marketeer kunt gebruiken om je website hoger te laten ranken in zoekmachines. Naast links ruilen en kopen zijn dit de meest voorkomende strategieën momenteel:
- Het creëren van waardevolle content zoals diepgaande artikelen, onderzoeken, infographics en gidsen. Content die zo goed is, dat het organische links genereert.
- Samenwerken met redacties, direct of via platformen zoals Hulc, Linkpizza en Allthewayup. Tegen betaling schrijft de redactie een stuk sponsored content met jouw links.
Hoe ziet linkbuilding in 2023 eruit?
Met de opkomst van AI-technologieën zoals ChatGPT en voice-assistenten is linkbuilding in 2023 waarschijnlijk veranderd. Content in 2023 is nu nog gemakkelijker te maken, waardoor de zoekmachines nog beter moet filteren wat nu geschreven is voor mensen en wat voor SEO. Daar is Google al vanaf augustus 2022 mee bezig met de Helpful Content Update: het maakt niet uit wie het geschreven heeft, als het de lezer maar verder helpt. Na de lancering van ChatGPT in november paste Google zijn algoritme in december nog een keer aan. De nadruk komt nog meer op kwalitatieve content. Wat betekent dat voor linkbuilding?
- SEO Linkbait. In de handen van een tekstschrijver wordt ChatGPT een handig tool om nog betere content te maken. De lat gaat hoger komen. Verwacht dus content in jouw niche die zo ongelofelijk goed is dat het organisch veel meer links krijgt.
- Betere verbindingen. Via ChatGPT vind je sneller relevante sites, influencers, keywords om op te zoeken, online communities en podcasts die je kunt benaderen voor een link. Betaald, of in een interessante win/win samenwerking.
- Outreach mails worden beter. Iedereen kent de copy/paste mailtjes waarin je website wordt geroemd en er vervolgens een suggestie voor een linkje wordt gedaan. Deze mails worden minder tenenkrommend, maar onder aan de streep krijg je niet meer waarde aangeleverd.
Benieuwd wat ChatGPT precies voor het overkoepelend veld van SEO zal betekenen? Op Blossom your Content lees je alle tips en tricks voor ChatGPT voor SEO.